Fijnmechanisch - High Performance - Luchtvaart

De fijnmechanische industrie produceert gedetailleerde, nauwkeurige en kwalitatief hoogwaardige producten. Met doelgroepen als lucht- en ruimtevaart, medische instrumenten en de olie- en gasindustrie zijn deze factoren van het hoogste belang. Wij leveren een uitgebreid pakket kunststof halffabrikaten die aan deze eisen voldoen.


Fijnmechanisch

Fijnmechanisch Fijnmechanisch

Geschikte kunststofsoorten

Over kunststoffen voor de fijnmechanische industrie

De fijnmechanische industrie, ook wel genoemd de maakindustrie, fabriceert onderdelen voor de machinebouwers. In deze branche zijn toleranties en maatvoering van groot belang. Daarmee zijn niet alle kunststofsoorten geschikt om in deze industrie te worden toegepast. Voor fijnmechanische bewerking wordt om twee redenen gekozen. Enerzijds omwille van de seriegrootte die bij prototypes hoort of series van nul tot het kantelpunt waarop spuitgieten interessant wordt. Anderzijds om de hoog gestelde eisen aan maatvoering en de precisie waarmee onderdelen worden vervaardigd.


Aerospace

Unieke kenmerken

Over kunststoffen voor aerospace

Een branche die vraagt om hoogwaardige kunststoffen die inzetbaar zijn bij temperaturen van minus 40 graden Celsius tot ver boven de 100 graden Celsius, waarbij de eigenschappen van de kunststof op gebied van sterkte en maatvastheid nog steeds in takt dienen te zijn.

Van belang is met name de reactie van kunststoffen op brand, met hierbij uitkomsten voor de bestendigheid tegen vuur, de mate waarin een materiaal rook produceert en de mate waarin een materiaal brandende druppels veroorzaakt.

Veel gebruikte normeringen hiervoor zijn:

-UL-94: Hoe thermoplasten zich gedragen bij brand wordt volgens een UL-norm (UL 94) geclassificeerd. De norm kent diverse gradaties. 

De uitkomst ligt tussen HB (Langzaam branden van het testproduct, brandsnelheid < 76 mm./min. voor een wanddikte < 3 mm. Dit is de lichtste classificatie.) en 5VA (Vlam dooft binnen 60 s  nadat het testproduct 5x is aangestoken gedurende 5 s. iedere poging , waarbij het product geen doorgebrand gat mag vertonen. Dit is de zwaarste classificatie.)

-FAR 25.853: De verschillende testmethodes volgens FAR 25.853 worden omschreven in separate delen van de normering (appendix) en omvatten dat bijvoorbeeld specifieke tests betreffende rookdichtheid, vrijgekomen energie (heat release)

Een proefmonster wordt gedurende 12, 60 of 120 seconden verticaal en/of horizontaal in de vlam van een bunsenbrander (800C°) gehouden. Metingen die worden gedaan na het weghalen van de brander zijn de lengte van de vlam, de tijd die het sample blijft branden en het ontstaan van brandende druppels.

Andere veel voorkomende tests zijn bijvoorbeeld producent-specifieke FST (flame, smoke and toxicity )eisen als:

- Airbus standard: ABD 0031 - airbus fire testing – flame, smoke and toxicity

- Boeing Standard: BSS 7238 fire testing to smoke density

- Boeing Standard: BSS 7239 fire testing to toxicity

- ASTM Standard: ASTM E 662 fire testing to Smoke Density

Vink kan zowel van producent Sabic (Lexan type XHR6000) als Sekisui SPI (Kydex type FST2) producten leveren die aan de hoogste FST normeringen voldoen, waarbij tevens een zo laag mogelijke hoeveelheid energie vrijkomt bij verbranding (heat release).

Aerospace 1 Aerospace 1