In september 1954 startte M.A. Vink met de verkoop- en distributieactiviteiten van Vink Kunststoffen. In de afgelopen 70 jaar is dit eenmansbedrijfje uitgegroeid tot een speler van formaat in de kunststofwereld. De sterke groei naar onze huidige marktleiderspositie heeft alleen plaats kunnen vinden door de drie pijlers waarop Vink is gebouwd: onze klanten, toeleveranciers en medewerkers. Hier zijn wij trots op en ter gelegenheid van ons 65-jarig jubileum hebben wij twee klanten, twee leveranciers en twee medewerkers gevraagd om hun ervaringen met ons te delen. Want deze drie pijlers stellen wij centraal in alles wat wij doen.
Wat inspireert hen? Waarom hebben ze hun bedrijf opgericht? Wat betekent Vink voor hen? Hieronder hun verhaal. Daarnaast hebben we boeiende informatie verzameld rondom de oorsprong van ons logo, een reis in de tijd via onze bedrijfsvideo uit 1987, foto’s uit de oude doos en de toekomstverwachting van onze algemeen directeur Henk Abma.
Mosman Installatie
Klant
Mosman is al 21 jaar een klant van Vink. Zijn motto: "Hoe hoger de lat hoe mooier de uitdaging".
Polyvantis
Leverancier
Erwin Roovers gelooft in innovatieve kunststof oplossingen. Polyvantis is al 50 jaar Vink leverancier.
Bertus Ebbers
Vink medewerker
Bertus is al bijna 50 jaar in dienst bij Vink. Zijn motto: "Op weg naar een uniek Vink jubileum".
Price Engineering
Klant
Met zijn bedrijf Price Engineering is Branko sinds 2017 klant bij Vink. Zijn motto: "liefde voor techniek, zijn leven lang!".
Mitsubishi Chemical
Leverancier
Sinds 3 jaar is Tristan leverancier van Vink. Hun pay off is: ‘KAITEKI, Value for Tomorrow’.
Leyla Aydemir
Vink Medewerker
Deze spontane duizendpoot is van alle markten thuis. Leyla is werkzaam bij Vink sinds november 2018.
Kunststof pioniers sinds 1954
Het Vink succes is uiteindelijk gestart met de inschrijving van M.A .Vink Import-Export bij de Kamer van Koophandel in Arnhem op 1 september 1954. De ontwikkeling van de vele markten waar kunststof voor wordt ingezet, is begonnen in een benedenwoning te Oosterbeek. Vanwege ruimtegebrek werden in 1962 de activiteiten verplaatst naar de Pieter Calandweg te Arnhem, waarna in 1971 de grote verhuizing plaatsvond naar Didam, waar Vink nog steeds is gevestigd.
De eerste internationale expansie vond plaats in 1973 met een Duitse vestiging in Emmerich. In 1974 volgde een nieuwe internationale uitbreiding in Heist-op-den-Berg (België) al snel. De jaren daarna groeide de Vink organisatie sterk, door nieuwe vestigingen in Duitsland en Zwitserland en de overname van GKI, de voorloper van Vink Techniek. Na de overname door het beursgenoteerde Schuttersveld was de internationale groei niet meer te stuiten. Vanaf 1991 werd de aanwezigheid in onder andere alle Scandinavische landen, Engeland, Frankrijk, Hongarije en Tsjechië een feit.
De Vink groep werd in 2009 overgenomen door de Plastics family en was hierdoor weer een familiebedrijf, maar nu van mondiale allure. Naast haar aanwezigheid in Europa heeft Vink sindsdien vele zusterbedrijven in de VS, Canada, Australië en China. Ook in Nederland vond uitbreiding plaats en mede dankzij de overnames van VTS, Schreinemacher en Novoplast is Vink de grootste en meest complete kunststofleverancier in Nederland. Vink bestaat 70 jaar en is trots op haar rijke historie!
De oorsprong van het Vink logo
In 1892 richtte de grootvader van M.A. Vink, samen met de Baron van Pallandt, de voetbalclub Vitesse in Arnhem op. De kleuren van het wapenschild van de Baron van Pallandt werden ook de kleuren van Vitesse. M.A. Vink koos ook deze kleuren (geel / zwart) voor de corporate huisstijl van Vink Kunststoffen.
De Vink diamant / ruit is ontworpen door een kunstenaar met de naam 'Van Rijn'. Dit was niet Rembrandt van Rijn. De 'V' van Vink is geïntegreerd in de diamant / ruit vorm. Het bovenste zwarte blokje symboliseert een kunststof plaat.
We gebruiken het Vink logo al 70 jaar in al onze communicatie en zullen het ook de komende jaren in ongewijzigde vorm blijven gebruiken.
Eerste corporate Vink video 1987
Vink Kunststoffen is een verkoop- en distributieorganisatie die naast de distributie van kunststof halffabricaten veel aanverwante diensten aanbiedt aan haar klanten. Het informeren van de markt over al deze productmogelijkheden en dienstverleningsaspecten is natuurlijk een belangrijk onderdeel. Vele brochures, catalogi, kleurwaaiers en mailings heeft Vink de afgelopen jaren in de markt verspreid. De laatste jaren ligt het accent hierbij steeds meer op de digitale communicatie via onze vernieuwde website en webshop, middels digitale nieuwsbrieven en via de social media. Het streven van Vink is om ook hier een leidende positie in te nemen.
Zo was Vink ook drie decennia geleden innovatief op het gebied van communicatie. Als een van de eerste kunststof leveranciers startte Vink met de video communicatie. In 1987 werd de eerste Vink corporate video geïntroduceerd. Jarenlang is deze video gebruikt om Vink afnemers, leveranciers en medewerkers te laten zien en horen welke rol Vink in de markt vertegenwoordigt. Met een totaallengte van 15 minuten en inhoudelijke aspecten van 32 jaar geleden, sluit het natuurlijk niet meer helemaal aan bij het huidige snelle YouTube tijdperk. Echter in de basis zijn zowel markttechnisch als bij Vink intern een aantal onderdelen nog steeds herkenbaar.
Wij wensen je veel kijkplezier!
Nu 70 jaar, op naar de toekomst!
In 1954 zijn we begonnen met het importeren en distribueren van PVC buizen, in 2019 mogen we onszelf de belangrijkste voorraadhouder en distributeur van kunststof halffabricaat noemen in de Nederlandse markt. In ons 70 jarig bestaan hebben we een rijke geschiedenis opgebouwd zoals u hierboven heeft kunnen lezen.
De toekomst naar de 75 jaar belooft heel wat moois. We gaan ons meer richten op duurzaam ondernemen en de juiste balans zoeken tussen People, Planet en Profit. Dit betekent een beter werkklimaat, minder uitstoot en afval, minder energieverbruik en het zorgen voor een code of conduct met onze toeleveranciers.
Uiteindelijk vinden wij nog het meest belangrijk dat u tevreden bent en blijft. Daarom zijn we continue bezig met de uitvoering van een klanttevredenheidsonderzoek én salestrainingen om onze dienstverlening verder te verbeteren. Want ook de komende jaren willen wij je helpen met onze passie voor kunststof en focus op persoonlijke samenwerking.
Wij kijken met vertrouwen naar de toekomst!


In 2021 hebben we een prachtig nieuw kantoorpand gebouwd



