Hoe hoger de lat hoe mooier de uitdaging

Een interview met Peter Mosman, 21 jaar klant van Vink

Aan het woord is Peter Mosman, 57 jaar oud en eigenaar van Mosman Installatie & Kunststoftechniek. Op zijn kantoor hangt een mooi schilderij van de Military te Boekelo dat verwijst naar de liefde die Peter al sinds zijn jeugd heeft voor de springpaardensport. Groot geworden in een familie waar de paardensport in het bloed zit, is dat ook niet zo verwonderlijk. Als springruiter was het voor Peter de uitdaging om de lat, voor zijn paard en hemzelf, telkens wat hoger te leggen. Dit leidde uiteindelijk tot de nodige successen. Zo maakte Peter, al op 16-jarige leeftijd, deel uit van het Nederlandse spring equipe en in 1978 was hij kampioen van Overijssel.

Daarnaast is Peter jarenlang bestuurslid en sponsor van de Military in Boekelo geweest. Vanwege tijdgebrek tijdens zijn studie HTS werktuigbouwkunde is hij gestopt met de ruitersport en heeft hij zijn talent niet door kunnen zetten naar een professionele betaalde carrière in de paardensport. De laatste jaren besteedt Peter echter weer meer tijd aan zijn oude ‘liefde’ en rijdt hij een paard van zijn dochter Charlotte, die wel haar professie heeft gevonden in de paardensport. Het hoger leggen van de lat heeft Peter verlegd naar zijn bedrijf Mosman Installatie & Kunststoftechniek.

Na zes jaar ervaring te hebben opgedaan bij Rossmark van Wijk & Boerma trok Peter zijn stoute schoenen aan en begon voor zichzelf. In 21 jaar tijd bouwde hij zijn bedrijf uit tot een toonaangevende speler in de procesindustrie, die behoort tot de beste in hun vakgebied. De kernactiviteit van Mosman Installatie & Kunststoftechniek is dan ook de bouw van complete hoogwaardige chemische installaties. 

Peter MosmanPeter Mosman

Twintig vakbekwame medewerkers zijn dagelijks bezig met de voorbereiding en productie van de specifieke onderdelen van chemische installaties, waarna de uiteindelijke installatie bij de klant compleet, van het begin tot aan het eind, door Mosman wordt verzorgd. Dit ontzorgen, door het complete proces van de installatie voor zijn klanten te organiseren, is een serviceonderdeel dat kenmerkend is voor de Mosman organisatie. Om dit te kunnen doen moet de lat binnen de organisatie hoog liggen.

Mosman Mosman

Het kennisniveau en de vakbekwaamheid van de medewerkers is hierbij een belangrijke voorwaarde. Daarnaast moet iedereen een probleemoplossende houding hebben. Onverwachte tegenslagen moeten namelijk adequaat worden aangepakt om zo de kwaliteit en de afgesproken levertijden naar de klant te kunnen waarborgen.

Peter Mosman verwacht ook van zijn toeleveranciers dat zij hem helpen om zijn eigen ontzorgingsservice uit te kunnen voeren. Dat is dan ook de reden dat Peter al sinds zijn ‘Rossmark van Wijk & Boerma’ tijd strategisch zaken doet met Vink. Bij Vink vindt Peter de betrouwbaarheid en snelheid in leveringen, de servicegerichtheid, de kennis en het meedenken terug die zo belangrijk is voor hun eigen bedrijfsstrategie. Een goed persoonlijk contact is een element dat ook zeker thuishoort in een gezonde klant-leveranciersrelatie, aldus Peter. Aspecten zoals transparantie, duidelijkheid en menselijkheid zijn de basis van samenwerking. In alle contacten met Vink vindt Peter deze aspecten terug.

Met weemoed kijkt Peter dan ook terug op de samenwerking met wijlen Antoinet Tiggeloven, die bovengenoemde aspecten tot in de finesse beheerste en de basis van de hechte samenwerking tussen Mosman en Vink heeft gelegd. Maar Wilma Boerkamp en Ben Bothe hebben dit op Vinkse wijze van Antoinet overgenomen. De samenwerking met Sales manager Leo Gerritsen ervaart Peter als plezierig en opbouwend, waarmee hij de strategische samenwerking op constructieve wijze kan bespreken. 

Het verlenen van nazorg, na de oplevering van een project, is een element dat steeds belangrijker wordt binnen de procesindustrie.

Het leveren van onderhoud, naleveren van onderdelen en preventieve- en veiligheidsactiviteiten zijn aspecten die steeds meer aandacht krijgen. Om deze after sales zorg aan klanten te kunnen bieden, heeft Mosman een nieuw service- en onderhoudsprogramma ontwikkeld. Hierdoor wordt de binding en samenwerking met de klant nog hechter.

Het gezegde ‘de appel valt niet ver van de boom’ gaat zeker op voor zijn zoon Frank. Met zijn in 2017 opgerichte bedrijf ‘Mosman3D’ treedt Frank, als ondernemer, in de voetsporen van zijn vader. Met het leveren van een virtual service pakket richt Mosman3D zich op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van 3D & Virtual Reality. Peter maakt zelf ook gebruik van de activiteiten van zijn zoon. Zo laat hij in de ontwerp- en ontwikkelfase van grotere projecten, 3D animaties van het ontwerp door Frank maken.

Het grote voordeel is dat je dan vanuit de digitale tekenkamer de bijbehorende processen kan animeren en bedieningshandelingen virtueel uit kan voeren. Hierdoor worden eventuele kinderziektes en verbeterpunten al in een vroegtijdig stadium ontdekt en opgepakt.