Salestrainingen voor waardevolle klantgesprekken

Gerry van Alst en Jan Henjes, beiden Business Unit Manager bij Vink, gingen het avontuur met SalesRESPECT® aan om elk contact met de klant verrassend en waardevol te maken.  

Kiezen voor de persoonlijke aanpak

Sommige dingen veranderen niet. “Elke klant is voor ons belangrijk”, zegt Jan. “De individuele behoeften van onze klanten staan centraal en daarom kiezen wij voor de persoonlijke aanpak. We willen samenwerken met de klant. Dat doen wij met enthousiaste en betrokken medewerkers, ondersteund door betrouwbare leveranciers”, vervolgt Gerry. “Wij willen de beste zijn in alles. Op het gebied van werkgeverschap, kennisdeling, innovatie, logistieke dienstverlening en communicatie.”  

Voorop in verantwoordelijkheid

Als je rondloopt bij Vink voel je deze passie, het ruikt en proeft naar ambitie bij Vink. Maar de wereld verandert snel. Vink wil marktleider zijn en blijven in het distribueren van kunststof en alles daaromheen. “Als toonaangevende leverancier van kunststof halffabricaten vinden wij dat we een voorbeeldfunctie moeten vervullen. Bijvoorbeeld op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, daarom is MVO geïntegreerd in al onze bedrijfsprocessen.”    “De komende jaren willen we ons binnen de MVO-kaders dan ook focussen op het reduceren van onze milieu-impact, echt invulling geven aan onze verantwoordelijkheid in de keten. Daarom investeren wij veel in innovatie. Wij brengen producten op de markt gemaakt van recyclet plastic, maar denk ook aan nieuwe diensten zoals onze recycle service.”

Al negen jaar profijt

“We willen onze klanten maximaal helpen en onze mensen weten echt veel. Veel meer dan onze website kan vertellen. Ook wij merken dat onze klanten steeds meer orders plaatsen via de website. Dat is lekker snel en efficiënt, maar het kan zijn dat ze dan jaren ervaring en de oplossingen die onze sales medewerkers kunnen bieden zomaar mislopen.   Met die nieuwe uitdaging gingen we terug naar SalesRESPECT®. Jan: “Want dat vinden wij mooi aan SalesRESPECT®: je kunt wat je leert direct toepassen, aan de andere kant zet SalesRESPECT® een blijvende gedragsverandering in. Inderdaad ja, zelfs nog na negen jaar! SalesRESPECT® maakt onze medewerkers nieuwsgierig en daar profiteren onze klanten dagelijks van: leukere gesprekken met meer waarde voor de klant”.  

Zelfverzekerd en lekker werken

De nieuwe ontwikkelingen in de markt en de ambitieuze groeidoelstellingen zijn nu de redenen om weer met SalesRESPECT® aan de slag te gaan. Gerry: “Wij geloven dat de belangrijkste voorwaarde voor groei de ontwikkeling van onze medewerkers is, het zijn immers de medewerkers die Vink maken wat Vink is.” Gerry vervolgt: “Met SalesRESPECT® leren onze medewerkers om echte toegevoegde waarde te leveren.” En verkopen ze dan ook meer? “Absoluut!”, zegt Gerry, “Blijere klanten die meer zaken doen met ons. En onze mensen voelen zich zelfverzekerder over hun toegevoegde waarde. Ze gaan elk contact vol vertrouwen aan. Dat is lekker werken.” 

Opfrissen en uitbreiden

Jan: “Wij vinden het binnen Vink belangrijk dat wij met z’n allen onze klanten persoonlijk te woord staan. Iedere klant is immers anders en heeft zijn eigen wensen. Maar we willen ook in ieder klantcontact herkenbaar zijn als Vink, onze klanten het “Vink gevoel” geven.  Daarom hebben wij ervoor gekozen om niet alleen de sales medewerkers die bij de klant aan tafel komen te trainen, maar ook onze binnendienst medewerkers, onze inkopers en onze marketingmedewerkers. Een opfris training voor de één en een eerste kennismaking met SalesRESPECT® voor de ander.” Op naar nog eens negen jaar nieuwsgierig zijn naar de klant!  

SalesRESPECT training | Vink Kunststoffen
Gepubliceerd op: 20 Aug, 2019